Dag 8, OLIFANTEN - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Fiona Raadt - WaarBenJij.nu Dag 8, OLIFANTEN - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Fiona Raadt - WaarBenJij.nu

Dag 8, OLIFANTEN

Door: Fiona

Blijf op de hoogte en volg Fiona

22 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag gingen we dan eindelijk! We gaan naar de olifanten! Ik heb hier zo naar uit gekeken en we hebben er een uitgekozen die goed is voor de olifanten waar je niet op een rekje zit en waar de olifanten ook goed verzorgd worden wordt ons verteld! Ik hoop dat dit beter is dan onze ervaring in de jungle.

Om half negen zouden we worden opgehaald met een busje, maar het zou Thailand niet zijn als ze niet een uur te laat kwamen! Eenmaal in het busje zijn wij de laatste die erbij komen. We zitten achterin en het zijn eigenlijk alleen gezinnen die er zijn. Ik denk dat we met een stuk of 14 mensen zijn in totaal. Gelukkig zit er A/C in de bus en tot onze grote schrik loopt er langs onze voeten een rups van minstens een meter! (oke misschien was het 7 cm) Na wat onhandige pogingen met een waterflesje het beest om te brengen vlucht hij naar voren in de bus! Na een half uurtje rijden, half slapend moeten we uit de bus omdat we bij de butterfly farm zijn (1 keer is leuk maar vaker echt niet!) gelukkig hebben ze hier goede wc's dus maken we daar maar gebruik van! Terug in de bus wordt er een filmpje laten zien over een programma opgezet door de koning en koningin om olifanten weer terug in het wild te laten. Prachtig om te zien maar waarschijnlijk ben ik hier dan een beetje een sentimentele muts in! Alweer half in slaap gevallen (heerlijk als je die gave hebt) komen we aan op de plaats van bestemming en tot onze verbazing is dat dezelfde plek waar we de dag ervoor hebben geluncht met onze trekking.

Als we aankomen liggen er allemaal pakjes klaar die we aan mogen! Heel sexy is het niet maar het heeft zeker zijn charme. We worden daarna begeleid naar een plek waar wat bankjes staan en daar zien we een eerste olifant (voor ons een mega ding maar het schijnt een kleine tot medium grote olifant te zijn) de eigenaar komt naar ons toe en verteld eerst het verhaal achter dit verblijf voor de olifanten. Het is een mooi verhaal en ik denk ook dat hij ontzettend goed werk doet daar! Het verhaal zal ik in Nederland verder toelichten. Er worden tijdens het verhaal allemaal bamboe stokken en bananen op de tafel voor ons gelegd en het kleine olifantje die Mona Lisa heet komt steeds dichter bij! Op een gegeven moment zien we dat ze (een beetje ondeugend uit haar ogen kijkend) haar sleurf behendig langs de eigenaar steekt en een tros bananen pikt. Het is grappig en heel schattig om te zien. De beste man besluit zijn verhaal te staken en eerst de olifant met zijn alle te voeren. De tros bananen moet je in haar mond stoppen wat een beetje tegen je natuurlijke gevoel in gaat. Ze vind het heerlijk zo te zien en smakt alles heerlijk weg. De bamboe stokken geef je aan de slurf en die werkt ze beheerst naar binnen.

Als alles op is druipt ze weer af en kan de eigenaar (mr. Sun) (Ik weet hier nog niet helemaal of ze makkelijke en leuke namen kiezen voor de toeristen en normaal een heel moeilijke Thaise naam hebben of dat ze echt zo heten maar laten we daar voor het gemak van uitgaan) We leren de woorden die we moeten zeggen om ze te sturen als we er straks op zitten. Want als we er straks opzitten zijn wij de baas van de dieren. (Hoop stiekem toch dat er wel iemand mee loopt :P) Na de uitleg moeten we in een rij gaan staan en mogen we allemaal een proefrondje maken! (ik ben als een van de laatste en als je op zo iets leuks moet wachten lijkt het een eeuwigheid te duren) Als loes aan de beurt is vind ze het toch wel een beetje eng. (is ook goed te zien op de foto's) Dan ben ik eindelijk aan de beurt! Het beest luisterd nog niet helemaal naar mij dus hoop dat dat nog komt als ik straks de jungle in moet! (het blijkt dat je de commando's heel de tijd moet geven anders doen ze waar ze zelf zin in hebben, en ik maar denken dat ze een geweldig geheugen hebben!) Nadat iedereen geweest is, is het tijd voor de lunch! We krijgen spring rolls en daarna wordt de helft van de groep mee genomen voor de olifanten rit! Wij blijven samen met een ander gezin (een ierse man, een chineze vrouw en een klein jongetje van 4 die gek is op olifanten en niet stil kan zitten) wat erg gezellig is.

We gaan koken is de mededeling. Er worden allemaal specerijen op tafel gezet en groente. Onze gids (miss Thailand, zoals ze zichzelf noemt) doet het voor. We maken een salade. Nadat ze klaar is mogen we proeven en ik weet niet hoe snel ik een fles water moet pakken om mijn mond te blussen! Daarna is het jongetje aan de beurt en zijn geluk kan niet op. Nadat hij klaar is wil hij eigenlijk iedereen zijn salade maken want vooral het stampen van de chilli en de knoflook is zijn favoriete klusje. Daarna is Loes aan de beurt en zij houd van pittig eten dus gooit er een chili in. Ze zegt dat het heerlijk is maar achteraf komt ze naar me toe om te zeggen dat het verschrikkelijk is en niet te eten was! (Weer een bewijs wat een geweldige koks wij zijn) Dan ben ik aan de beurt (jaja het staat op foto! Ik heb bewijs) en maak mijn salade zonder chili waardoor hij aan het eind best te eten is al zeg ik het zelf. Daarna krijgen we nog een bord met een soort bami maar ik kan echt niks meer op!

Dan komen de olifanten terug en mogen wij naar beneden! Eindelijk mogen wij dan onze tocht maken op de olifanten. Zoals ik al zei is het dezelfde plek waar we gister waren en waar gister de olifant op de weg even cola kwam halen. Ik heb de foto laten zien en gevraagd of het een olifant van daar was. Dat bleek zo te zijn en deze olifant werd dan ook speciaal voor ons gehaald (was niet de bedoeling maar wel erg leuk) Hij heet Jumbo en is ook een medium olifant. Loes durft niet alleen dus samen op Jumbo, ik voorop en loes achterop. Voorop is enger dan ik in eerste instantie dacht omdat je het idee hebt dat hij zijn hoofd naar beneden gooit en je er zo af ligt. Gelukkig went het gevoel snel en gaan we op pad. Hij lijkt er in eerste instantie geen zin in te hebben en draait zich steeds om! Een beetje eng omdat Loes heel de tijd zegt oh god straks slaat hij op hol! Na een tijdje heb ik een beetje door hoe het werkt en luistert hij een beetje naar wat ik wil! Het is hillarisch omdat Loes en ik steeds andere dingen roepen, maar het komt iedere keer ook weer goed gelukkig. Loes heeft geleerd dat ze vooral niet de afgrond in moet kijken als ze op een olifant zit die over het randje loopt en ik ben vollop aan het genieten! Af en toe nemen we een pauze om ze te laten eten en zo komen we op bijzndere plekken omdat ze in de buurt van eten echt naar niemand luisteren en je voor je het weet midden in de bosjes staat waardoor je hem achteruit moet laten lopen.
De berg op was voor Loes prima te doen maar de berg af vond ze een hel! Ik was inmiddels goed gewend aan mijn plekje achter zijn oren en hoefde me dan ook niet meer vast te houden. Wat betreft houding is het een beetje als paardrijden, zolang je maar zit als een zoutzak en je goed meebeweegt met de olifant zit je het beste en heb je het beste grip. Dit is echter wel iets wat je moet durven en ik denk dat je er misschien ook iets ervaring in moet hebben. (komt mijn paardrij achtergrond toch nog van pas) Loes daarin tegen klaagt over een houten kont en zit heel gespannen op de olifant! (wat heb ik haar aangedaan) Als ze dan ook denkt dat we er weer zijn lopen we er langs. (Loes vond het verschrikkelijk en ik dacht alleen maar yes nog meer olifant!) Dan lopen we naar beneden en dat is het meest geweldige stuk!

We lopen stijl naar beneden zo de rivier in! Het is geweldig om met ze te zwemmen, ze te schrobben en onder gespoten te worden met hun slurf. Je ziet de olifanten genieten en Mona is aan het spelen en dollen met iedereen! De stroming in de rivier is erg sterk dus het is prettig als je af en toe tegen een olifant aanbotst die je weer tegenhoud! Ik klim een paar keer op een olifant en laat ze zelf staan en weer liggen! Heerlijk gevoel om met ze te spelen en te dobberen! Ik denk dat dit echt het meest gave is wat ik tot nu toe heb gedaan! Iedereen die moet dit een keer gedaan hebben! De olifanten zagen er hier zo geweldig en gezond uit dat ik zo een half jaar zou kunnen werken op deze plek! Ik heb vollop genoten en het is dan ook heel jammer als we weg gaan aan het eind van de dag! We moeten weer terug in het busje.

In de bus wissel ik nog even wat gegevens uit met een amerikaans meisje dat ik heb ontmoet vandaag wat erg gezellig was! Volgend jaar komt ze langs in Amsterdam voor een Europe trip, en dan komt ze gezellig logeren! Als we vervolgens heel lang in de file staan wil ik eigenlijk gewoon naar het hostel omdat ik kapot ben van alle geweldige indrukken die ik op deze geweldige dag heb gekregen. Nogmaals dit is het gaafste en mooiste wat ik in tijden gedaan heb! Als de amerikanen uit de bus zijn verteld de begeleidster dat het meisje een filmster is (oh god heb ik natuurlijk weer gemist maar gelukkig mis ik altijd dit soort dingen dus is het niet nieuw) Eindelijk in ons hotel de was opgehaald die we hebben laten doen en nog even een hapje eten. Nu vroeg naar bed om deze heerlijk dag af te sluiten en er nog heerlijk over te kunnen dromen. Morgen (weer) vroeg op om naar het hippie stadje Pai te gaan! Ben benieuwd!

  • 22 Juli 2014 - 16:49

    Philine:

    Top! Deze blijft zeker permanent op je Bucket-lijst staan :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fiona

Actief sinds 22 Juni 2014
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 4866

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 22 Augustus 2014

Eerste backpack reis naar AZIË

Landen bezocht: