Dag 12, 13, 14, reis naar Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Fiona Raadt - WaarBenJij.nu Dag 12, 13, 14, reis naar Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Fiona Raadt - WaarBenJij.nu

Dag 12, 13, 14, reis naar Laos

Door: Fiona

Blijf op de hoogte en volg Fiona

26 Juli 2014 | Laos, Luang Prabang

Vandaag gaan we het mooie chiang mai verlaten! We gaan onze reis vervolgen naar. Laos! Nieuw land nieuwe mensen en als het goed is ook een nieuwe cultuur. Nouja die nieuwe mensen valt misschien wel mee want de mensen die we hier ontmoet hebben maken eigenlijk allemaal ongeveer hetzelfde rondje! (Wat het overigens niet ongezelliger maakt) vandaag zouden we in een busje gaan naar de grens om dan de volgende 2 dagen op de Slowboat door te brengen!

Deze tocht is iets wat we al in Bangkok hadden geregeld en waar we eerlijk gezegd ook niet echt meer naar hebben gekeken. We besluiten in het busje zelf de enveloppe maar eens open te maken om daar te zien dat deze leuke busreis 6 uur duurt!!! (Oké daar waren we niet op voorbereid) ook zien we hier dat we voor vannacht een slaapplek hebben maar voor de nacht dat de slowboat stopt helaas niet dus dat moeten we nog even zien te regelen.

Ook dit busje rijd helaas als een debiel en ik besluit al snel mijn ogen te sluiten om het snel voorbij te laten zijn. Van deze weg is een hoop snelweg maar met zoveel bochten dat we dat in Nederland niet kunnen bedenken. We stoppen een keer om te lunchen en gaan weer verder. We zitten naast een gezellige Duitser die veel verhalen heeft over Australië waar hij een jaar heeft gereisd. Erg gezellig! Op een gegeven moment stoppen we voor iets bijzonders en onverwachts. We zijn in chiang rai (waar we bewust niet naartoe waren gegaan omdat hetgeen (de witte tempel) waar iedereen voor komt niet open zou zijn voor het publiek na een aardbeving in maart.)
Tot onze verbazing kunnen we er gewoon in. Het is heel mooi maar we twijfelen er een beetje aan of het niet een beetje kitch is. Ik krijg een rok om omdat ik een kort broekje aan heb (ja ik wist ook niet dat we hiernaartoe gingen!) en het ding zakt een beetje af maar verder prima! Je loopt over een soort brug (waar allemaal handen omhoog steken), dat is de hel en je loopt door naar de tempel (de hemel) de binnenkant verbaast ons eerlijk gezegd. Op de wanden zijn muurschilderingen te zien, maar niet het soort dat je in een tempel zou verwachten. Tv figuren als de minions, ninja turtles en nog veel meer zijn er te zien maar ook Jackson en Elvis zien we vaak terug. Heel apart en een beetje lachwekkend. Als we er weer uitkomen lopen we nog even over het grote complex met allerlei andere grote mooi versierde gebouwen. Ook staat er een huisje helemaal van goud water met de zon erop prachtig (beetje kitcherig) uitziet! Natuurlijk maken we ook hier veel foto's van! Het grappige is echter dat we 10 foto's van het wc huisje hebben gemaakt.... Eenmaal maar het toilet geweest maar weer terug de bus in om het laatste stuk te rijden. We worden in een klein dorpje afgezet waar inderdaad een hotel reservering voor ons is. Het dorpje ligt echt tegen de grens van Laos aan dus morgen worden we vroeg opgehaald om naar de grens gebracht te worden.

Het hotel is schattig om te zien en we hebben een kamer met klamboe voor ons alleen. Ook het eten zit erbij! Nog even een boekje lezen (Marloes is tot 2x toe ondergepist door een salamander), wat eten den dan snel naar bed om morgen weer vroeg op te staan!

Het is inderdaad vroeg! Ook het ontbijt zit erbij en we hebben zelfs een lunchpakket voor op de boot gekregen. Het is vannacht niet opgehouden met regenen en ook nu gaat dat lekker door. We worden in een busje geladen en naar de grens vervoerd. De visa's voor Laos hebben we gister in het hotel geregeld wat ons nu veel geld en tijd scheelt. We moeten eerst door de grens van Thailand om het land te verlaten, dan in een bus door niemandsland over een brug naar de gens van Laos. Hier willen de oplichters voor de stempel die je in je paspoort krijgt (dus naast het visum wat er ook al in zit à 50e) ook nog eens een US dollar. Ik heb ze 20 baht gegeven en gezegd dat het wel mooi was. (Ik had niet meer) eenmaal door de controle worden we in een tuk tuk gezet om daar te wachten.

En nog meer te wachten. We vermoeden dat hij hoopt dat er nog meer mensen komen maar het ziet er somber uit (niet alleen omdat we in de zeikende regen zitten) er komen mensen! Yessssss. Het zijn ook nog eens Nederlanders. Een leuk gezellig gezin van 5, een Nederlandse man, en 2 Engelse mannen die erg verliefd zijn op elkaar (ze sliepen in hetzelfde hotel de kamer naast ons en hebben heerlijk van alles kunnen meegenieten....) we raken aan de praat en al snel is het erg gezellig in de over volle tuk tuk. We hadden het idee dat we een klein stukje moesten rijden tot de boot, echter zijn we 15 min later (en dat is lang als je in een tuk tuk dit met regen) op een tussenpost waar je geld kan wisselen, je in moet schrijven voor de boot en nog even wat eten kunt kopen. Hier vraag ik aan het gezin bestaande uit: pap, mam en 3 zonen van ongeveer onze leeftijd, of we hier inderdaad kip kunnen halen (de munteenheid in Laos). De oudste zoon roept spontaan dat hij dan wel een andere tuk tuk neemt als ik kippen aan boord ga nemen. (Toch maar even uitgelegd dat ik geld bedoel en geen levende kippen).

Weer een kwartier later komen er aan op de boot. Het is een hele lange boot met een stuk of 120 plaatsen. Het lijkt alsof de mensen er ook op wonen aan de achterkant. Inmiddels is het een beetje gestopt met regenen en zitten we aan boord te wachten (alweer). De boot is nog voor geen 4e gevuld met mensen dus we kletsen maar weer wat om de tijd te doden. Zoals ik al eerder heb verteld. Is ik altijd bekende mensen. Ook dit keer is het weer zo ver! Ik mis de politiek verslaggever van de NOS, en een dj (een van de zonen van het gezelschap) heerlijk dit. Als we na een uur wachten op de boot vragen wanneer we gaan zegt de beste man dat we over een half uur vertrekken. De vraag die daar natuurlijk op volgt is natuurlijk, komen er dan nog mensen? Hierop is het antwoord geen idee we zien het wel! Nu al top dat Laos! Eenmaal vertrokken (de boot is in het laatste half uur helemaal vol geraakt) is het landschap verbluffend! Het is prachtig om de bergen te zien en de verschillende soorten planten. Na een uur zie je echter dat het landschap redelijk hetzelfde blijft en je maar wat voor jezelf gaat doen. Veel geslapen, veel gekletst en veel gelezen.

Het valt ons op dat we ongeveer om het half uur stoppen om of mensen of beesten op te halen of af te zetten op de meest rare plekken dat je je niet voor kan stellen dat er mensen wonen. Ze staan dan aan de kant te zwaaien en dan stopt de boot gewoon eventjes. Heel apart om mee te maken.

Gister avond hebben we nog snel even een hostel kunnen boeken voor de nacht. We komen aan in pak beng, en natuurlijk begint het nu kei hard te regenen. Zo erg en zo lang heb ik het denk ik nog nooit gezien. De helft van de kade is verdwenen onder het water van de rivier die nu stijgt met elke minuut. We hopen niet dat dit blijft voor de rest van ons verblijf in Laos. Als we eindelijk uit de boot zijn gevlucht staat er een vrouw van ons gasthuis te wachten op ons en we worden achter in haar vrachtwagentje geladen met backpack en al. Het id. gelukkig maar 2 minuten rijden maar toch zijn we doorweekt. We besluiten eerst een warme douche te nemen en dan geld te pinnen voor het hotel en wat eten. De douche is heerlijk warm zegt Marloes nadat ze er na een half uur onder vandaan kwam. Dat hadden we wel verdiend een warme douche want we waren ijspegels geworden. De douche vond mij helaas minder lief want ik had een koude douche van 5 minuten. Voor het eerst sinds onze reis weer een lange broek en vest aangetrokken om naar de ATM (pinnen) te lopen. Dit is 2 minuten lopen en er staan 2 apparaten. Beide werken ze helaas niet... We lopen terug naar het hotel en vertellen wat er aan de hand is. We krijgen de mededeling dat we terug moeten en dat ze hem wel even aan zal zetten. En inderdaad als we aankomen lopen springen de lichten aan en start er een Windows scherm. (Wist niet dat die dingen op Windows draaide) gelukkig wat geld kunnen pinnen en kunnen betalen voor het hotel en een heerlijke maaltijd. Nu lekker slapen en morgen weer vroeg op.

Het is inderdaad alweer vroeg en we ontbijten snel wat in het hotel. Ook vragen we ieder 2 broodjes mee voor onderweg vandaag en halen wat water. We besluiten vroeg naar de boot te gaan om niet helemaal achterin te hoeven zitten (daar zit ce motor en de wc en dat wil je niet. Echt niet!) we hebben vandaag een kleinere boot dan gister maar we hebben goede plekken in het midden van de boot. Ook de andere Nederlanders zitten hier in de buurt wat wel zo gezellig is. Als we zitten zien we al snel dat deze boot inderdaad veel kleiner is aangezien er niet voldoende plekken zijn voor iedereen. Het is dringen en mensen zitten inneemt gangpad. We vertrekken vandaag wel optijd en ook vandaag is het redelijk hetzelfde. Weer veel lezen, kletsen en slapen. Ohja en veel mensen en beesten ophalen en afzetten.

Na 8 uur worden we ergens afgezet waar een bord staat luang prabang. We zullen het maar even zo omschrijven, we hadden iets meer stad verwacht dan een opening in het oerwoud. Natuurlijk regent het ook nu weer en moeten we de berg met de glibberige treden op. Goed aangekomen blijkt dit een strategisch punt te zijn om ons af te zetten omdat het net naast de stad is waardoor je wel een tuk tuk nodig hebt! We kopen een veel te duur ticket voor de tuk tuk en gaan naar het stadje. Het hotel hier hebben we ook al geboekt de uitdaging is alleen het vinden. De tuk tuk stopt in het midden van de stad en snel horen we al dat het hotel heel dichtbij is. Toen we dat eenmaal gevonden hadden konden we niet inchecken omdat de hotelbars dronken in de kroeg zat en die moest worden gehaald. Ik denk dat we er in totaal 30 min hebben gezeten voor hij kwam.
Ook toen hij er was lukte het inchecken niet. Dit keer omdat we bij het verkeerde hotel stonden. Gelukkig blijkt ons hotel om de hoek te zijn. Hier lukt het wel en het ziet er veel beter uit. Even spullen dumpen en wat opfrissen en even naar het dorpje om wat te eten. We komen 2 Duitse meisjes in ons hotel tegen die we eerder op onze reis ook hadden ontmoet. We besluiten met zijn alle te gaan! Er is hier elke avond er avond markt en er staan kraampjes voor verse fruit shakes. We beginnen daarmee en gaan de markt verder op. Hoe goed in ook ben geweest in het Nike kopen tot op heden lukt dit deze avond helaas niet. Ik heb een nieuwe olifanten broek en nog wat kleine leuke souvenirs gehaald. We eten ergens bij een vegetarisch kraampje (niks voor mij) en gaan weer verder de markt op. De volgde keer laat ik mijn geld thuis.

Nog even een gezellig biertje doen, maar alles sluit hier om 11 uur, dus hierna maar op huis aan. Morgen maar eens kijken wat we hier allemaal kunnen beleven maar nu eerst even uitrusten na deze reis!

• 30 Juli 2014 - 14:26

Yvonne:

Hoi Fiona,
    Heb van mama de link doorgekregen en je verslagen gelezen.
    SUPER, wat een fantastische ervaring (in ieder geval tot nu toe).
    Blijf je "volgen", geniet van de rest van deze mooie reis.
    Groetjes uit Baarlo (ook van Hay natuurlijk)

• 30 Juli 2014 - 23:21

Irma@daxis.nl:

Liefste kleindochter,
    Vandaag is je kaart uit Bangkok aangekomen. wat leuk.
    We volgen je elke dag en genieten met je mee..
    Morgen wordt Ed aan zijn niersteen geopereerd en ik laat je weten hoe het gaat.
    Blijf schrijven, want we volgen je tot op de dag.
    Geniet van deze fantastische reis en tot de het volende contactmoment.
    Hele lieve vakantiekussen.
    Irma

• 31 Juli 2014 - 17:37

Philine:

Hallo lieve dochter,

Heerlijk weer een blog! Begon het echt te missen :)
    Wat een mooie avonturen allemaal. Dick (magazijn) vertelde ook al dat de witte tempel dicht was. Heb je toch weer geluk gehad.
    En morgen weer een vlaggetje erbij als jullie naar Vietnam gaan.
    Meissie, wat fantastisch allemaal.

Heel veel liefs, en dikke kus, mama